door Ariel » wo dec 19, 2007 12:38 am
Bezoek de argumenten-watervallen
Nu de Moslims hier eenmaal zijn, is er ook een stortvloed aan argumenten voor hun aanwezigheid. Al moet ik toegeven dat ik heel zeker weet dat er meer moslims in Nederland zijn dan argumenten. Zeker: er moeten wel zo'n vijfentwintig moslims per argument zijn. Zoals iedereen weet is het eerste argument om de ontstane problemen te verklaren dat de moslims in Nederland worden gediscrimineerd en niet worden geaccepteerd in de samenleving. Ikzelf, ook een donkere moslim, ben in al de jaren dat ik nu in Nederland ben, niet één keer gediscrimineerd, behalve door buitenlanders. Het ergste wat me overkomt is dat een vrouw haar portemonnee wegstopt of dat een bewakingsman in een winkel me in de gaten houdt, wat ik kan respecteren, want dat ze zo argwanend zijn, is in laatste instantie te wijten aan de jatgewoonten van mijn eigen soort.
Wat betreft het geaccepteerd worden: ik heb duizenden Nederlanders ontmoet en heb tientallen Nederlandse vrienden, en nooit is me het gevoel gegeven dat ik niet welkom was of werd genegeerd. Integendeel: ik erger me er wel eens aan dat ik extra beleefd word behandeld. De waarheid is dat alleen wie zelf een situatie creëert waarin hij wordt afgewezen, wie zichzelf wegcijfert en ontoegankelijk maakt, zich gediscrimineerd zal voelen. In werkelijkheid zijn het de moslims die de Nederlanders afwijzen, en hun klachten over discriminatie zijn alleen maar een handige afleidingsmanoeuvre. 'Maar de discriminatie en soortgelijke sociale problemen zijn toch alleen maar een kwestie van aanpassing,' argumenteren de sociologen. Ze leggen ons uit dat de moslims, kinderen zowel als volwassenen, moeite hebben met het overschakelen van hun cultuur naar de Nederlandse, en dat ze, zolang ze het daar druk mee hebben (inmiddels vele jaren) , niets anders vragen dan te worden getolereerd.
Daar zit waarschijnlijk meer, en oudere, waarheid in dan de sociologen hebben onderzocht. Misschien hadden de moslims in hun eigen land, waar ze aan een stuk door vochten, en waar ze ook voor hun komst naar Nederland al agressief waren, ook wel aanpassingsproblemen. Misschien hebben ze het er al eeuwen druk mee, maar wil het ze nog altijd, doordat de zon in het westen ondergaat, of door het ontbreken van een Oost-pool, niet lukken. Als het aanpassingsargument ook maar enigszins steekhoudend was, dan zouden de Nederlanders die naar Canada en Australië emigreren ook vanzelf agressief worden, onderwijsproblemen krijgen, misdaden begaan enzovoort. 'Maar onze problemen zijn immers de prijs die je betaalt voor het samenleven, en is samen leven niet een kwestie van geven en nemen?,' zeggen de Nederlanders. Maar in dit geval geldt dat niet. Want als er sprake was van een gemeenschap van Syriërs en een van Nederlanders, allebei in Tokio, dan zou het logisch zijn als beiden elkaar even ver tegemoet zouden komen.
Maar de moslims zijn nu in Nederland, het moederland van de Nederlanders, hun thuis, en eventuele aanpassing moet geheel van de kant van de moslims komen, zonder enige verplichting voor de Nederlanders. Ik kan niet in iemands huis gaan wonen, het anders inrichten, de televisie roze verven alvorens hem te mollen, sigaren roken, de kat eruit smijten en verwachten dat hij dat zal accepteren. Trouwens, als de Nederlanders elke buitenlandse nationaliteit voor 10% tegemoet zouden komen, dan zouden ze in stukken worden gereten. 'Ja, maar de Nederlanders hadden toch ook koloniën, en dat is ook niet eerlijk,' brengen sommigen in het midden. Ten eerste kunnen we niet zeggen: 'Hoor eens, jij hebt mijn familie omgebracht, dus breng ik nu de jouwe om,' oftewel: het ene onrecht maakt het andere niet goed. Ter tweede moeten we bedenken dat de Nederlandse aanwezigheid in de koloniën waarover we het hebben er een was op regeringsniveau. Het moet worden erkend dat de Amerikanen in de Filippijnen, de Engelsen in India, de Nederlanders in Indonesië of Suriname, allemaal, ondanks het kwaad dat ze hebben aangericht, die landen hebben helpen opbouwen, er spoorwegen hebben aangelegd, industrieën en scholen gesticht en zelfs de cultuur hebben helpen in stand houden door historische monumenten en gebouwen te beschermen tegen het publiek dat ze als toilet gebruikte.
En toen de tijd daar was, en hun aanwezigheid niet langer op prijs werd gesteld,vertrokken ze, zij het misschien wat later en wat minder gemoedelijk dan had gemoeten. Toen ze weg waren, was dat alles verleden tijd. Met de aanwezigheid van de moslims in het westen ligt het wel even anders. 'Je zaait onnodig paniek. Een soortgelijke situatie als die van de moslims in Nederland bestond al in de zeventiende eeuw, toen de immigranten zich wél wisten aan te passen. Die immigratiegolf hebben de Nederlanders overleefd,' hoor ik sommigen denken. Dat is allemaal waar, op het woord soortgelijk na. Anders dan driehonderd jaar geleden zijn de immigranten dit keer de moslims, en daar zit hem het voornaamste verschil in, afgezien van andere belangrijke factoren zoals olie, militaire expansie, lange-afstandsraketten, tijdbommen, politieke druk, biologische strijdmiddelen, Andrée van Es, computers, fax-apparaten etc. die destijds geen rol speelden. En trouwens, zijn de Chinezen, die lang geleden kwamen en zich zo half ondergronds wisten aan te passen, of de Molukkers die alleen maar onder elkaar willen leven, Nederlandse voorbeelden van geslaagde aanpassing? Het lijkt mij stompzinnig om ervan uit te gaan dat iets wat in het verleden goed is gegaan in de toekomst ook goed zal gaan.
Als dat zo was, waren stuntmannen onkwetsbaar. Dan is er nog het argument dat de moslims niet maar een paar verspreid levende families vormen, maar een hele beschavingen. Ook dat zou nog niet erg zijn geweest als die beschaving uit bij voorbeeld Scandinaviërs had bestaan. 'Goed, goed, maar er zijn maar een handjevol fundamentalistische moslims op 14 miljoen Nederlanders,' brengen optimisten hiertegen in. Ik betwijfel sterk of het wel om zo'n handjevol gaat. Een handjevol niet-fundamentalisten lijkt me waarschijnlijker. Maar afgezien daarvan is een handjevol vaak al genoeg. Er is maar één grote bek nodig om een hele groep rustige mensen in beroering te brengen, één dief en alle winkels nemen voorzorgsmaatregelen, één asociaal gezin en een hele straat wordt ongezellig, één Oostduits blikken schildpadje op de A2 en honderden automobilisten komen in gevaar, één moordenaar op vrije voeten en een hele stad leeft in angst, en ten slotte: één mogelijke kaper en miljoenen passagiers worden jaar in jaar uit gefouilleerd. En dan nog: als ik van plan ben om honderd mensen kwaad te doen en niemand van die honderd heeft zulke plannen met mij, wie is er dan in gevaar?
'Okee, misschien heb je gelijk, maar je kunt niet zeggen dat het de schuld van de moslims is dat ze zo zijn,' gelooft menigeen. Dat is zo, maar is het dan de schuld van de Nederlanders? Juist omdat het antwoord nee luidt, zijn er in Nederland en Engeland organisaties zoals de A.A., waar partners van alcoholisten terecht kunnen en waar hun wordt geleerd hun vege lijf te redden zonder schuldgevoelens, omdat het ook niet hun schuld is. Maar als de Nederlanders per se van alles de schuld op zich willen nemen, dan kunnen we net zo goed alle misdadigers vrijlaten, want het is vast niet voor honderd procent hun schuld dat ze de verkeerde kant zijn opgegaan. 'Don't worry, be happy, want wij zijn de engelen met de duizend wangen, en hoe vaak je ons ook slaat, wij zullen je telkens weer een andere wang toekeren,' denkt de Nederlander. Die houding is niet verkeerd, en het is waar dat wraak niet loont, en ook dat wanneer je iemand de andere wang toekeert, die ander zich alleen maar schuldig zal voelen, zodat hij zichzelf straft. De Nederlanders begaan de vergissing dat ze dit principe, sinds het succes bleek te hebben bij hen zelf, op iedereen toepassen. Ze vergeten dat sommige mensen zich nooit schuldig voelen of hun fout inzien, omdat ze het denkvermogen daartoe missen. Je kan je kat niet bij een valse hond neerzetten, op een haar na aan stukken laten scheuren en dan later terugkeren met je kat in de hoop dat de hond van zijn fout heeft geleerd.